Doorgaan naar hoofdcontent

Wat is PMDD

 

PMDD (PreMenstrual Dysphoric Disorder) is een ernstige vorm van PMS (PreMenstrueel Syndroom).

PMS en PMDD
PMS is het optreden van klachten in de tweede helft van de menstruatiecyclus en het weer verdwijnen van die klachten bij het begin van de menstruatie. Men spreekt daarom van een cyclisch klachtenpatroon. Sommige vrouwen houden nog klachten tijdens de eerste dagen van de menstruatie. Na een periode van minimaal een week zonder klachten komen de klachten weer terug.
Deze klachten zijn er in allerlei soorten, maar ook in maten. Vrijwel alle vrouwen (75%) hebben in meerdere of mindere mate last van de maandelijkse hormonale veranderingen. 25% van alle vouwen in de vruchtbare leeftijd heeft zo’n erge klachten dat sprake is van PMS. Daar weer een deel van (zo’n 4-5% van alle vrouwen in de vruchtbare leeftijd) heeft dermate zware klachten dat men spreekt van een stoornis: Premenstrual Dysphoric Disorder oftewel PMDD.
Verschil tussen PMS en PMDD
Belangrijke verschillen tussen PMS en PMDD zijn:
  • Bij PMDD gaat het met name om emotionele verschijnselen zoals bijv. stemmingswisselingen, angst, gespannenheid en depressie, die in versterkte mate optreden. Dit in tegenstelling tot PMS, waarbij het met name lichamelijke klachten zijn.
  • Bij PMDD zijn de premenstruele symptomen zo hevig dat ze de normale werkzaamheden, sociale activiteiten en relaties verstoren.
Verschil tussen PMDD en psychiatrische aandoeningen
Een belangrijk criterium om van PMDD te spreken en niet van andere psychische stoornissen, is dat de symptomen van PMS en PMDD  kort na het begin van de menstruatie verdwijnen. Bij PMS en PMDD gaat het om een cyclisch klachtenpatroon.
Symptomen
De symptomen de horen bij PMDD varieren in soort en maat. De meest genoemde symptomen zijn:
Lichamelijke klachten:
  • Hoofdpijn
  • Gespannen borsten
  • Rugpijn
  • Buikkrampen
  • Vocht vasthouden
  • Pijnlijke gewrichten (pols, enkels, ellebogen, enz.)
Psychische klachten
  • Prikkelbaar, agressief, boos om niets, geïrriteerd
  • Geen mensen willen zien
  • Geen zin in leven, zwaarmoedig, somber, down, depressief, lusteloos, moe
  • Angstig, nerveus
  • Wisselende stemmingen
  • Verward, concentratieproblemen
Sociale klachten:
  • Onredelijk zijn
  • Geen zin in sex hebben
  • Snel boos zijn, woede-aanvallen, driftbuien
  • Terugtrek gedrag
  • Humeurig, prikkelbaar, geïrriteerd
Benadrukt dient te worden dat de genoemde klachten zeer hevig van aard zijn en een ernstige (negatieve) invloed op het dagelijkse functioneren hebben. Mensen met PMDD geven vaak aan het gevoel te hebben de controle over zichzelf kwijt te zijn. Het lijkt alsof een ander bezit van hen heeft genomen.
Waardoor wordt PMDD veroorzaakt?
Medisch gezien is de oorzaak nog steeds onbekend. Vrouwen met klachten worden dan ook door artsen op zeer uiteenlopende wijze behandeld.
Alhoewel er een overduidelijk verband bestaat tussen het optreden van de klachten en de menstruatiecyclus, is nooit een hormonale oorzaak voor PMS of PMDD gevonden. Wel zijn vrouwen met PMS-klachten gevoeliger voor hormoonwisselingen dan vrouwen die er geen last van hebben. In de hersenen is er als het ware minder weerstand om de gevolgen van hormoonwisselingen op te vangen.
Bepaalde neurotransmitters werken onvoldoende. Neurotransmitters zijn chemische stoffen waarmee zenuwcellen in de hersenen berichten aan elkaar doorgeven. Zo worden de stemming en het welbevinden beïnvloed.
Nog steeds is niet precies bekend hoe PMS en PMDD ontstaan, en waarom de ene vrouw er wel last van heeft en de andere niet.
[wordt aan gewerkt]


Bronnen:
  • Wikipedia
  • NVOG
  • PMSinfo
  • Patiëntenvereniging Gynaecologie Nederland
  • watispmdd.wordpress.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Partner van een vrouw met PMS

Dag allemaal, Ik ben Wim, partner van een fantastische vrouw waar ik ontzettend van hou... Maar vanaf dag 14 van haar cyclus veranderd deze mooie optimistische vrouw in een hele boze dame die een bloedhekel aan me heeft, me negeert, verwijten naar men hoofd slingerd enz... En dat weet ik t is die verdomde PMDD weer... Ik prober haar zoveel mogelijk te steunen maar dikwijls werkt dit tegenovergesteld. Voel me soms zo machteloos... t doet pijn haar te zien lijden en haar niet te kunnen/mogen helpen. Hopelijk vind ik via deze weg lotgenoten zodat we mekaar wat kunnen ondersteunen... want er is geen haar op men hoofd dat er aan denkt  om haar op te geven... Daarom zie ik ze te graag. Groetjes, Wim

Volgende episode

Sinds afgelopen vrijdag is de PMDD er weer ingeslopen... En ik heb geen idee meer hoe ik ermee moet omgaan... de manier waarop men vrouw reageert en de manier hoe ze redeneerd is heel erg vreemd... Ik voel ook bij mezelf dat het na de vorige periode hoe langer hoe zwaarder krijg en weet eerlijk gezegd niet of ik dit nog lang kan volhouden... hoe graag ik haar ook zie. Het vreet aan een mens... k voel me echt terneergeslagen en word er echt heel verdrietig van. Tja... heb niet veel meer te schrijven want ik begrijp er zelf helemaal niks meer van. Heb echt alles uit de kast gehaald maar niks werkt... W

Op weg naar huis

Gisteren had ik niet door dat het weer zover was en had ik iets opgeschreven wat ik niet zo prettig vond van de dag voordien. Sinds dat moment was het oorlog... en heb ik me ook boos gemaakt... tegen dat ik goed en wel besefte dat het de pms was was t al helemaal omzeep en heb ik me herpakt, maar 't kwaad was al geschied. En sinds toen is ze heel cool en afstandelijk. Ze antwoord heel bod op men berichtjes of helemaal niet en dat doet pijn. Nu ben ik met zen bang hart op weg naar huis niet wetende wat ik ga vinden. Dat kan een hele boze afstandelijke vrouw zijn of een meisje dat ligt te huilen en wil geknuffeld worden. Dat valt af te wachten... Grtz PMS vanuit de ogen van haar man.